Loudness-potentie

Er is al zoveel over geschreven, geblogd, gesproken en langzaamaan wordt ik het een beetje zat. Voor deze ene keer blog ik dan ook nog maar eens over de zogenoemde Loudness-war. Misschien levert de term nog wat extra blog bezoekers op..

Het begrip Loudness-war is eigenlijk ontstaan van uit de tijd van vinyl snijden en dat radiostations nog zonder eind-processing draaiden om alles even hard en constant te laten klinken. Men dacht dat een singletje die hard klonk en luider was dan de gemiddelde plaat op de radio klonk op viel en daardoor beter verkocht. Niets nieuws onder de zon al draaien we nu niet meer vinyl, hebben radio-stations Orban’s of een ander soort processing en zijn de meeste muziekliefhebbers nú wel bekend met de term.

Zolang er muziekproducties worden gemaakt zijn er goed en slecht klinkende producties ongeacht het level. Niet iedereen heeft een budget om een goede studio en een paar ervaren engineers in te huren natuurlijk. Nu wordt er bij een minder goed klinkende productie al snel met het vingertje gewezen naar de Loudness-war. Het punt met de Loudness-war is net als wat ik altijd zeg over de laag weergave van een full-range luidsprekersysteem. “Het gaat er niet om hoe laag het gaat maar hoe het laag gaat.”  In dit geval dus; “Het gaat er niet om hoe hard het gaat maar hoe het hard gaat”. Elke productie heeft een soort van Loudness-potentie. Het is in mijn oren een bepaalde grens waarop de track hard klinkt, een natuurlijke klankbalans en nog de nodige dynamiek en impact heeft. Sommige tracks klinken luid nog steeds erg goed terwijl andere met geen mogelijkheid mooi luid zijn te krijgen. Mijn insteek is dan ook vrijwel altijd om het (gepast) luid te maken dat het nog goed klinkt (de Loudness-potentie grens) en het daarbij te laten.

Waar ik vreselijk van baal zijn de vaak Amerikaanse mix-engineers en mastering-engineers met een flinke reputatie die er alles voor doen om zo’n track alsnog tot een luide productie te pushen. Vaak gaat dit gepaard met veel oversturen, clipping en tape-compressie wat misschien niet gehoord wordt door de gemiddelde luisteraar maar waar ik mij als muziekliefhebber en audiofreak ontzettend aan erger. Jammer voor de muziek die naar mijn mening vaak meer waard is..

Advertenties

3 gedachten over “Loudness-potentie”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s