2 Limiters onder de loep..

Een aantal jaren geleden liep ik stage bij Sander van der Heide (toen nog in studio 3 van het pand Polyhymnia in Baarn) en was ik begonnen aan ‘de grote plug-in limiter’ test. Tot nu toe kwam er niets in de buurt van de hardware SPL Loudness Maximizer en waren we op zoek naar een plug-in welke loudness kan combineren met behoud van punch en klankbalans. Al heel snel bleek dat moderne limiters beschikken over hele verschillende algoritmes om dit te bewerkstellen en daardoor ook heel verschillend klinken.

In totaal heb toendertijd zo’n 28 limiters getest met het zelfde muziek materiaal. Geen van de geteste exemplaren had de loudness en het muzikale karakter van de SPL. Het is vrijwel onmogelijk om een limiter te maken die transparant is aangezien het dan iets onmogelijks moet doen. De SPL doet ook een hoorbare processing maar uiteindelijk is deze erg mooi en blijft de punch in het laag intact. Voor vele limiters is het opvangen van piekjes en transiënts geen probleem maar anders wordt het wanneer het muziek materiaal al iets compacter (lees: minder dynamisch) de limiter in gaat en het doel meer loudness is.

De meeste limiters die voorzien zijn van correct programmeer werk hebben de eigenschap dat ze een zeer lage vervorming hebben maar tasten vaak de transiënts en impact agressief aan. Daarentegen zijn er ook plug-ins die het niet niet zo nauw nemen met de correcte manier van limiting maar simpelweg voor een ‘dirty’ benadering gaan. Meer vervorming (door korte releases en instelbare look-ahead), soft-clipping en saturation om vervolgens meer punch over te houden. Van de inmiddels meer dan 35 limiters die we hebben getest geef ik nu 2 limiters de aandacht die beschikken over één van deze 2 verschillende ontwerpen. Beide zijn gemaakt in Nederland en verkrijgbaar voor betaalbare prijzen.


Jeroen Breebaart Barricade Pro ( € 10,- )

De eerste plug-in is de Barricade Pro van Jeroen Breebaart. Een complexe limiter met onder andere Waveform limiting, Envelope limiting, Loudness limiting en Correlation limiting. Vele instelbare parameters om zo onhoorbaar mogelijk verschillende vormen van limiting uit te voeren. Door de ISP (inter-sample peak analyses) weet je zeker dat je absoluut geen over-shoots krijgt. Om alle functies te begrijpen en het werken met de Barricade Pro onder de knie te krijgen is het aan te raden om er een tijdje mee te spelen. Een demo exemplaar kun je downloaden op zijn website ( www.jeroenbreebaart.com ) maar deze heeft helaas een aantal beperkingen. Aangezien de volledige plug-in voor slechts 10 euro voor jou is, is dit zeker een kopertje!

112 dB Big Blue Limiter ( € 99,- )

Aan de andere kant is er de Big Blue Limiter van 112 dB. Aan het uiterlijk kun je al zien dat deze meer een vintage limiter is. Met de drive knop geef je een hoop Gain en oversturing. De andere limiter activeer je door de threshold te verlagen en deze limiter is gebaseerd op een buizen emulatie met als gevolg een flinke kleur maar wel grotendeels behoud van de punch. 112 dB zegt dat deze limiter ook voor mastering doeleinden geschikt zou moeten zijn. Helaas kan ik mij bijna geen situatie voorstellen waar ik deze ‘kleur’ bewust zou kiezen. Tijdens het mixen kan ik mij wel voorstellen dat je deze sound zou kiezen voor bijvoorbeeld een drum bus. Op de 112 dB website vind je een trial versie welke 60 dagen kan gebruiken zonder enkele beperking (goed idee, naar mijn mening!).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s