DIY Dance Mastering 101 (10 Tips)

DIY mastering 101_new
Maar al te vaak krijg ik de vraag of ik kan luisteren naar een dance productie om deze hierna te voorzien van feedback over hoe het klinkt en hoe het anders kan. Meestal is mijn taak ook om de track te masteren maar niet altijd. Ik begrijp dat kennelijk niet iedereen wil of kan investeren in professionele mastering door mij vandaar een aantal tips die je helpen bij het finishen van je productie. Verwacht geen stappenplan met alle trucjes, maar een paar tips die je een eind in de goede richting helpen..

1. Choose references

Zorg dat je een referentie track hebt die muziektechnisch niet te veel afwijkt van je eigen productie. Het hebben van een referentie track kan een goede guide zijn wanneer je niet de beschikking hebt tot een goed afluistersysteem en akoestische omgeving. Een goede hoofdtelefoon kan ook enorm helpen maar niets gaat boven een goed afluistersysteem in een speciaal ontworpen ruimte. Luister op een bescheiden afluisterniveau om luistervermoeidheid te voorkomen en neem op tijd een oorpauze.

2. Headroom

Bij het bouncen van je mix is het belangrijk dat je speelruimte / headroom bewaart voor het masteren. Het is niet nodig om op je masterbus heel hard uit te sturen naar 0 dBFS (piek) wanneer je van plan bent om de track nog eens te masteren. Een goede leidraad is rond de -2 dBFS (piek) en een ongeveer -14 dB (RMS) op de luidste / drukste / dichtste gedeeltes van je track. Plug-ins op je masterbus hoeven er niet allemaal afgehaald te worden, wanneer je ze gebruikt voor sound en feel en dus niet voor loudness doeleinden kunnen ze blijven zitten.

De Sonalksis FreeG is een goede meter plug-in die ik adviseer te downloaden wanneer je de RMS levels wil controleren.

3. File export

Of je voor de export van je mix nou 16 of 24-Bit, 44.1 kHz of 96 kHz gebruikt, vind ik voor de meeste elektronische dance producties niet interessant maar een MP3 vind ik niet kunnen. Letwel dat elke MP3 sample die je gebruikt later als gehele track ook weer eens door de MP3 encoding van je online distributeur (Soundcloud, Beatport, Dance-Tunes etc.) gaat met als gevolg een geluid wat nogmaals wordt gedegradeerd. Houd het dus gewoon bij AIFF of WAV files..

4. The perfect balance

Probeer objectief naar je track te luisteren voordat je deze gaat masteren. Het beste is om je mix een paar dagen te laten rusten om vervolgens te beginnen met de mastering (helemaal objectief zal het niet zijn aangezien jij zelf vaak al uren / dagen bezig bent geweest met je track, een externe mastering-engineer zal wel objectief zijn).

Luister of je ook iets opvalt aan de klankbalans, is er een bepaald frequentie gebied of bepaald fragment waarbij bepaalde tonen heel erg prominent aanwezig zijn? Wanneer bepaalde tonen te luid zijn, zou je deze kunnen reduceren met een equalisatie. Is het slechts een fragment? Dan is terug gaan naar de mix om een aanpassing te doen een betere optie.

Goed om te weten is dat prominente frequenties en tonen zeer hinderlijk kunnen zijn wanneer je track gedraaid wordt op 110 dB (a) SPL op een groot PA systeem in een club of festival.

5. Fix it in the mix

Om te voorkomen dat je tijdens het masteren blijft hangen op een bepaald fragment waar je met je mastering tools niet goed een oplossing voor kan vinden, is het slimmer om terug te gaan naar je mix en het probleem daar aan te pakken. Een oplossing is juist daar vaak veel eenvoudiger te vinden zonder dat het ten koste gaat van je totale sound..

6. To the max and beyond

De meeste producers willen een snoeiharde master maar dat is ook gelijk waar het misgaat met de mastering. Je kan 3 compressors en 2 limiters gebruiken die wellicht een RMS waarde van -4 dB (RMS) opleveren, maar de kans is zeer groot dat je track geen impact, punch of definitie meer heeft. En dat klinkt niet alleen in je home-studio ruk, maar ook in de club of op een festival.

Waar de trucjes precies zitten is een lastig verhaal en afhankelijk van veel factoren. De tip hier is om je niet blind te staren op meters en waardes maar luister naar de impact van je track en die is vaak hoger bij een waarde van -10 dB (RMS) dan bij -6 dB (RMS).

7. Stereo on steroids

Wat vaak vergeten wordt is dat stereo effecten en het pannen van instrumenten links en rechts veel ‘excitement’ en impact oplevert. Als je dit goed benut bij het mixen van je track, geeft dit achteraf veel winst op het gebied van luidheid en impact. Bij de mastering zou je nog eens moeten beoordelen hoe luid de Side (stereo informatie wanneer je gebruik maakt van een plug-in met M/S matrix) kanalen zijn. Maak je track niet te breed, dit gaat weer ten koste van de totale balans en impact van je mono informatie zoals de kick en baspartij.

8. Compress like the best

Compressie is een item waar veel misverstanden over bestaan. Natuurlijk is het een tool om de muziek of een bepaald instrument een technisch gezien een compacter / luider geluid te geven maar ik zelf zie het meer als ‘wave-shaping’ of effect. Bij dance muziek wordt compressie vaak als effect ingezet om een bepaalde groove of sound te krijgen die vaak ook erg bepalend is. Het maken van een groove of gesmashed effect doormiddel van compressie is iets voor de mix fase waar dit soort effecten veel beter controleerbaar zijn. Het maken van deze groove tijdens de mastering heeft zeker wel effect maar extreme settings leveren hier zelden tevredenstellende resultaten op.

9. Weapons of choice

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur wat betreft gereedschap en een ultiem apparaat bestaat niet. Een paar tips qua plug-ins kan ik je wel geven. Leer jezelf aan om vergelijkingen te maken tussen plug-ins en settings én vraag jezelf wat je precies hoort veranderen en of de verandering een verbetering is. Doe dit altijd met gematched level zodat je jezelf niet voor de gek houdt.

Fabfilter (www.fabfilter.com)
Cytomic
(www.cytomic.com)
iZotope (www.izotope.com)
112 dB
(www.112db.com)
UAD
(www.uaudio.com)
DMG Audio
(www.dmgaudio.com)
Slate Digital
(www.slatedigital.com)

10. The finish

Een perfectionist is nooit klaar maar er zal een moment komen wanneer je je afvraagt of het nog wel beter wordt. In dat geval ben je je objectiviteit kwijt geraakt door dat je te lang bezig bent óf je bent in een fase dat je het maximale uit je track hebt gehaald. Bounce de file en beluister het op verschillende luidsprekers en plekken waar je goed bekend bent met het geluid..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s